Skill at arms

Skill at arms mittaa lajina ratsukon yhteistyötä. Radat simuloivat tehtäviä niin metsästys- kuin taistelutilanteistakin, sisältäen niin esteitä kuin vaativamman tason kouluratsastusliikkeitäkin. Aseistuksena radalla toimii (oma) miekka, keihäs ja peitsi.
Rataa tuomaroidessa arvioidaan kolmea osa-aluetta: osumapisteet, kouluratsastus ja aseiden käsittely. Huono turvaaminen tai holtiton ratsastus johtaa hylkäämiseen. Kaikissa muissa paitsi noviisiluokassa ainoa askellaji on laukka: ravi- ja käyntirikoista seuraa virhepisteitä, kuten myös esteiden tiputtelusta. Aikaa ei oteta.

Alla esiteltynä piirroksineen kolme perusrataa, jotka perustuvat suomalaisiin IRL-ratoihin. Ratapiirrokset suurenevat klikkaamalla.

Nopea sanasto

Levee: peitsi lasketaan hallitusti vaakatasoon iskuun kainaloon lukittuna.
Trebuchet: heittokatapultti.
Turvaus: Jokainen ase turvataan mahdollisimman vaarattomaan asentoon ei-käytettynä, esimerkiksi miekka ohjaskäden päälle. Mikäli aseella koskettaa vahingossakaan hipaisemalla hevosta, johtaa se välittömään hylkäämiseen.
Quintain: Pyörivän varren päässä oleva kilpi, jonka keskellä olevaan nappiin on osuttava. Mikäli isku tulee muualle, pyörähtää varsi iskien säkin ratsastajan selkään.

Hunting I Piilota Hunting I

Varustus: Siviili- tai kevyt taisteluvarustus

1. Hyppy
2. Kevyen peitsen poimiminen
3. Quintain
4. Rotta
5a-c. Renkaiden poimiminen
6. Renkaiden ja peitsen laskeminen
7. Keihään poimiminen
8. Keihään heittäminen
9. Hyppy
10a-e. Sotilaat
11. Tarkka lyönti
12. Pommeli-isku
13. trebuchet

1. Hyppää esteen (heinäpaaleja, tynnyreitä, laatikoita jne.) yli.
2. Poimi kevyt peitsi, laske hitaasti leveeseen lukituksen kautta.
3. Iske peitsellä quintainin kilven nappiin: muuten säkki iskee selkääsi.
4. Pysäytä avustajan vetämä rotta painamalla se peitsen kärjellä maahan.
5a-c. Poimi peitsellä yksi rengas per tolppa. Siirry a-b väli avotaivutuksella, b-c väli pohkeenväistöllä tai sulkutaivutuksella.
6. Ratsasta tynnyrin ympäri, tiputa keräämäsi renkaat peitsineen sen sisään.
7. Poimi keihäs.
8. Heitä keihäs kohteen "sydänaukkoon".
9. Hyppää esteen yli.
10a-e. Katkaise sotilaiden päät (halkaise kaalit/omenat) myötälyönnillä.
11. Mikäli ympyrällä oli kaalinpäitä, laitetaan tähän vielä erikseen omena. Muuten sotilaita on 10a-f.
12. Käännä sotilaiden välistä, lyö oikeanpuolimmaiselta miekan pommelilla kypäräkoriste alas.
13. Laukaise trebutchee iskemällä liipaisinta miekalla/katkaisemalla viritysköysi.




Hunting II Piilota Hunting II

Varustus: Siviili- tai kevyt taisteluvarustus

1. Hyppy
2. Kevyen peitsen poimiminen
3a. Poimi rengas oikealta.
3b. Poimi rengas vasemmalta.
3c. Poimi rengas oikealta.
4. Renkaiden laskeminen
5. Quintain
6. Hyppy ja pisto keihäällä
7a-b. Sotilaat, väistö oikealle
7c-d. Sotilaat, väistö oikealle
7e-f. Sotilaat, väistö vasemmalle.
7g. Suojaus ja käännös
8a. Sotilas, myötälyönti
8b. Sotilas, vastalyönti
8v. Sotilas, myötälyönti
9. Seis, miekka huotraan
10. Keihään poimiminen
11. Rotta
12. Puolipiruetti
13. Pistä kohde keihäällä
14. Turvaus takavasemmalle
15. Pisto keihäällä
16. trebuchet

1. Hyppää esteen (heinäpaaleja, tynnyreitä, laatikoita jne.) yli.
2. Poimi keihäs, turvaa se ja vaihda oikea laukka.
3a. Poimi rengas myötäpuolelta, vaihda laukka...
3b. Poimi rengas vastapuolelta, vaihda jälleen laukka...
3c. Poimi rengas myötäpuolelta.
4. Kierrä tynnyri ja tiputa samalla renkaat sisälle. Turvaa peitsi.
5. Iske peitsellä quintainin nappiin estääksesi säkkiä pyörähtämästä selkääsi.
6. Ylitä este, iske keihäs kohteeseen ja vedä miekka esiin.
7a-b. Lyö päät poikki (halkaise kaalit/omenat), väistä oikealle.
7c-d. Lyö päät poikki , väistä oikealle.
7e-f. Lyö päät poikki, väistä vasemmalle ja vaihda laukka.
7g. Kierrä sotilas suojaamalla miekalla selustasi. Vaihda laukka.
8a. Lyö pää poikki vastalyönnillä.
8b-c. Lyö päät poikki myötälyönnillä.
9. Pysähdy. Aseta miekka takaisin huotraan.
10. Poimi keihäs.
11. Pistä avustajan vetämä rotta pysähdyksiin maata vasten. Turvaa ase.
12. Tee puolipiruetti.
13. Kaada kohde keihäällä.
14. Tee puolipiruetti vasemmalle sotilaan ympäri, turvaa olan yli keihään kärjellä osoittamalla selustasi.
15. Pistä lohikäärme keihäällä. Ota miekka esiin.
16. Laukaise trebuchet iskemällä miekalla liipaisinta/katkaisemalla viritysköysi.




War Piilota War

Varustus: haarniska

1. Shock quintain
2. Seis, peitsen antaminen pois
3. Hyppy.
4. Keihään poimiminen
5a-b. Hajota ja hallitse
6a-c. Renkaan poimiminen
7. Keihään jättäminen
8a-e. Sotilaskuja
9. Tarkka lyönti
10. Trebuchet

1. Lukitse peitsi ja iske hitaan leveen kautta raskasta shock quintainia. Osuman jälkeen turvaa peitsi.
2. Seis. Ojenna peitsi aseenkantajalle.
3. Hyppää esteen (kaatuneita sotilaita, paaleja, tynnyreitä, kärryt jne.) yli
4. Poimi ja turvaa keihäs.
5a. Hajota ja hallitse: laukkaympyrä vasemmalle avotaivutuksessa, osoita keihäällä hevosen niskan yli sotilasta. Laukkaa yksi kierros, vaihda sitten laukka ja...
5b. ...Siirry toisen sotilaan ympärille, suorittaen saman tehtävän oikeaan kierrokseen, tällä kertaa keihäs pois päin hevosesta. Turvaa keihäs kierroksen jälkeen.
6a-b. Poimi kaksi ensimmäistä rengasta (yksi per tolppa) leveessä keihääseen. Käännös puolipiruetilla oikealle.
6c. Kerää viimeinen rengas levee-asemassa vasemmalta puolelta ristiin hevosen kaulan yli. Pudota renkaat.
7. Lävistä kohde keihäs levee-asemassa.
8. Ota miekka esiin turvauksen kautta. Iske kaikki päät poikki (kaalit/omenat halki) kujan jokaiselta sotilaalta myötä- ja vastalyönneillä.
9. Mikäli kujalla päinä oli kaaleja, tässä on erikseen tarkkaan iskuun myötälyönnillä omena.
10. Rata leveyssuuntaa leikkaa, trebuchetin laukaisu iskemällä miekalla liipaisinta/viritysköysi katkaisemalla.




Solttujahti

Lisäksi erillisenä (virtuaalisena) lajina on ns. solttujahti. Kentälle sirotellaan sattumanvaraisiin paikkoihin sotilaita päinään kaaleja ja/tai omenoita. Ratsukko koittaa ennaltamäärätyn aikarajan sisällä iskeä niin useaa sotilasta kuin ehtii. Osumaksi lasketaan kaalin/omenan halkeaminen, ja jokaisesta sotilaasta saa kerättyä pisteen vain kerran. Iskun on tapahduttava miekalla: hevosella sotilaan kumoamisesta ei saa pistettä. Suurimman pistemäärän kerännyt ratsastaja voittaa.

Joustaus (Peitsaus/jousting)

Varmasti tunnetuin kaikista turnajaislajeista on joustaus, jossa kaksi täyshaarniskoitua ratsukkoa laukkaavat toisiaan kohden aita välissään tavoitteenaan osua pitkillä peitsillä toisiaan kilpiin. Osuman ja ratsastuksen laadun mukaan (hevosen asetus iskusta pois; peitsen turvaus ja levee; osumakohta; turvallisuus) linjatuomarit kertovat lippumerkein päätuomarille suorituksesta, joka laskee sen mukaan pisteet. Tavoitteena siis ei ole suistaa toista ratsastajaa satulasta, vaikka kontaktilajissa se saattaakin tapahtua. Peitsellä hevosen silkka koskettaminen, oman tai toisen, johtaa automaattisesti hylkäämiseen.

Ratsukot kohtaavat pareittain, joista voitokkaampi pääsee jatkoon niin kauan kunnes jäljelle jää yksi ainoa ratsastaja.

Alta escuela

» Lue tarkemmin alta escuelasta ja klassisesta ratsastuksesta Zenin foorumilta 🔗
Alta escuela on yleisnimitys korkealle kouluratsastukselle, joka kehitettiin alunperin Espanjan kuningashuoneen tarpeisiin. Mentaliteettiin ei kuulu kilpailuhenkisyys, mutta virtuaalisesti lajissa kilvoitellaan kevytmielisesti VHRY:n tapahtumien yhteydessä. Laji on vaativa, ja kouluttaminen hevonen edes noviisitehtävien tasolle vie vuosia. Tästä syystä VHRY ohjeistaa osallistuvien hevosten alaikärajan olevan kuusi (6) vuotta.

Suoritus arvioidaan kouluratsastusratana, jossa arvioidaan ennen kaikkea hevosen oikeaoppista ja paineetonta ratsastusta, vähäeleisyyttä, eleganssia sekä yhteistyötä. Hevosen tulisi kantaa itse itsensä ilman ohjan tai pohkeen jatkuvaa tukea.

Erillisiä ratapiirroksia ei (vielä) ole, joten luokkien yhteydessä olisi hyvä selventää mitä liikkeitä ratsukon tulisi vähintään esittää. Noviisitason luokassa suosituksena on antaa suorittajan päättää askellaji jossa erinnäiset liikkeet esitetään.

Luokkaehdotuksia
Alta escuela noviisi: Avo- ja sulkutaivutukset, koottu käynti sekä ravi, carré kumpaankin suuntaan, koulupysähdys molempiin asetuksiin, passage tai piaffe ratsukon päätöksen mukaan, laukanvaihto max. viiden (5) askeleen välein. Askellaji valinnainen kaikissa tehtävissä joissa sitä ei ole erikseen määritetty.

Alta escuela I: Avo- ja sulkutaivutukset kaikissa askellajeissa, kaikki askellajit koottuina, täysi käynti- sekä laukkapiruetti kumpaankin suuntaan, koulupysähdys molempiin asetuksiin, piaffe, laukanvaihto kolmen (3) askeleen välein.

Alta escuela II: Avo-sulku-vaihdot kaikissa askellajeissa, täysi laukkapiruetti kumpaankin suuntaan, piaffe, koulukäynti, levade, laukanvaihto askeleessa. Hevosen tulisi pysyä koottuna koko suorituksen ajan.

Alta escuela III: Tämä luokka suositellaan suoritettavan maasta sen sisältämien korkeatasoisten liikkeiden vuoksi. Osallistuvan hevosen minimi-iäksi olisi hyvä laittaa vähintään 10 vuotta. Esitettyjä liikkeitä ovat suorittajan tason mukaan koulukäynti, piaffe, courbette/ballotade/capriole, mezair sekä terre á terre

Alta escuela artístico: Tuotosluokka jossa painoarvona on klassisten periaatteiden 🔗 täyttyminen.

Ratsastusjousiammunta

Ratsastusjousiammunnan eri lajeista on aikanaan tulossa esittelyä. Mikäli sinulla on tietämystä lajeista ja tahdot auttaa niiden esittelyssä, ota yhteyttä mailitse urakkaa helpottaaksesi. Kiitos jo etukäteen! :)

Ulkoasu © M Layouts | Muokkaus ja tekstit © Pölhö | Shield by Eveyd on DA